Tekst: kort en krachtig

Tekst: kort en krachtig

Google gaat naar een mobile-first index. Dit waren de woorden van Gary Illyes, webmaster trends analyst bij Google Zwitserland, op Pubcon 2016. Momenteel worden de mobiele rankings grotendeels bepaald vanuit de desktop-rankingsignalen. Dat willen ze nu dus gaan omdraaien: de signalen op de mobiele pagina’s gaan op diverse manieren leidend worden. Dit kan een flinke impact hebben op de manier hoe wij websites bouwen en aanbieden aan Google.

Als je met responsive websites werkt, is er geen probleem: de desktop- en mobiele versie verschillen qua content niet van elkaar. In andere gevallen wordt gekozen voor een aparte mobiele versie naast een desktopversie, waarbij desktop primair is. Daarbij zie je vaak dat de mobiele website een ‘light-variant’ van de desktopversie is. Is dit bij jou het geval? Dan zul je er goed over moeten nadenken of je deze situatie wilt behouden.

Als de mobiele versie leading wordt en er minder content op die pagina’s staat en er minder backlinks zijn dan in de desktopversie, kan dit van invloed zijn op je positie binnen de Google-rankings. Als je minder content aanbiedt, kan het zo zijn dat bepaalde (longtail-)trefwoorden niet voorkomen op je mobiele pagina en je daardoor minder of niet meer rankt op die trefwoorden.

Is het een verrassing dat Google voor mobile first indexing gaat?

Wie de ontwikkelingen van Google de afgelopen jaren heeft gevolgd, kon het al een beetje zien aankomen: Google richt zich steeds meer op mobiel. Of het nu gaat om betaald of organisch zoekverkeer, de mobiele markt is groeiende.

Bijna 2 jaar geleden waren al de eerste tekenen dat mobiel steeds serieuzer genomen werd door Google: webmasters kregen richtlijnen waaraan een mobiele website volgens Google moest voldoen. Voldeed je website niet aan deze richtlijnen, dan zou dit nadelig kunnen zijn voor je organische mobiele posities. Desktop- en mobiele zoekresultaten zouden steeds meer van elkaar gaan verschillen, omdat mobielvriendelijkheid een rankingfactor zou worden.

We zien inderdaad verschillen tussen desktop- en mobiele rankings, al is het verschil bij onze klanten niet zo groot als vooraf gedacht werd. Het is zo dat mobielvriendelijkheid weliswaar een rankingfactor is, maar dat daarnaast nog vele andere rankingfactoren zijn.

Waarom mobile-first indexing?

Sinds 2015 worden er meer zoekopdrachten vanaf een mobiel gedaan dan vanaf een desktop in 10 landen, waaronder de Verenigde Staten en Japan. Ondanks dat mobiel nog niet in elk land het grootst is, wordt mobile-first indexing wel wereldwijd doorgevoerd.

Om mobiele bezoekers een goede gebruikerservaring te geven zullen de getoonde webpagina’s in de zoekresultaten aan bepaalde eisen moeten voldoen. En het is niet uit te sluiten dat deze eisen komende tijd strenger gaan worden.

Ook heeft Google het afgelopen jaar al accelerated mobile pages (AMP) geïntroduceerd. Dit zijn pagina’s die getoond worden op mobiele apparaten en geoptimaliseerd zijn om zo snel mogelijk te laden. Een AMP kun je zien als een uitgeklede versie van de originele pagina. De content blijft wel hetzelfde, maar het verschil zit hem in opmaak, codering en scripts.

Wat kunnen we verwachten in de mobiele index?

In de keynote tijdens het Progressive Web App Summit in Amsterdam gaf Google al een inkijkje in hoe de mobiele zoekresultaten eruit kunnen gaan zien. Google liet een combinatie zien van een AMP-resultaat en Progressive Web App-resultaat (PWA) van de Washington Post. In dit geval werd je vanuit de AMP-carrousel doorgestuurd naar de PWA.

Wat te doen?

Wat moet je nu doen om je voor te bereiden op de mobile-first indexing? Een aantal adviezen.

Een goede mobiele versie van je website

Het belangrijkste advies in dezen is: zorg dat je website mobielvriendelijk is en dat je zoveel mogelijk dezelfde content in de mobiele versie van je website plaatst als in de desktopversie.

Focus op de laadtijd van pagina’s

Gary Illyes adviseerde tijdens zijn Pubcon-keynote: “Heb je nog geen mobiele website? Ga dan voor AMP.” Het is een goede indicatie van de kant die Google op gaat.

Ik ben zelf van mening dat je ook een snelle website zonder AMP kunt hebben en dat Google deze website ook de voordelen van AMP zou moeten geven. Google wil van het AMP-project een succes maken en proberen ons een bepaalde richting in te duwen. Het nadeel van AMP is dat je als webbouwer weer een andere html-taal moet gebruiken en de pagina’s op een andere url plaatst dan de desktopversies.

Voor welke oplossing je ook kiest: snelheid en gebruikerservaring gaan nog belangrijker worden in de nieuwe mobiele index.

Structured data toevoegen

Een ander advies dat Illyes gaf, was meer structured data toe te voegen aan je mobiele pagina’s. Op mobiele websites kan minder content voorkomen en dat betekent minder signalen voor de mobile bot. Als jij een aparte mobiele website hebt op de url m.<domeinnaam>.nl, linken externe partijen vrijwel nooit naar een mobiele variant.

Volgens Illyes is dit een issue voor Google, wat wel opmerkelijk is, aangezien mobiele pagina’s over het algemeen aan de desktopvarianten gelinkt worden. Je zou dan zeggen dat linkwaarde overgebracht wordt van mobiele pagina’s naar de desktopversie. Het kan natuurlijk nooit kwaad om structured data in te zetten om zo Google-bots te helpen de context van de pagina’s beter te begrijpen.

Wanneer gaat de mobiele index live?

De livegang van de nieuwe mobiele index is nog niet bekend. Het zal in ieder geval wel in 2017 zijn. Google heeft aangegeven nog volop aan het testen te zijn. De verandering is natuurlijk ook enorm nu zij voor mobile-first gekozen hebben. Google zal de livegang van de mobiele index aankondigen met een blogpost.

Wat wij al wel weten is dat mobielvriendelijkheid nog zwaarder zal wegen. Je zult nu echt moeten zorgen dat je een volledige mobielvriendelijke versie van je website kunt serveren.